Forside
Tilbage til forsiden
Nyheder
Artikler fra Bryggeriforeningen
Nyt fra Bryggeriforeningen

 

Nyeste artikler fra Bryggeriforeningen

Tilbage til oversigt

Optimisme på bryggerierne:

Forventer øgede investeringer, større eksport og flere medarbejdere


Efter nogle hårde år i kølvandet på finanskrisen er stemningen vendt. Optimismen bobler på bryggerierne, der nu har planer om øgede investeringer og positive forventninger til afsætningsmuligheder og ansættelse af flere medarbejdere.
I et rundspørge blandt Bryggeriforeningens medlemmer har bryggerierne blandt andet svaret på spørgsmål om forventningerne til det kommende år, ansættelse af nye medarbejdere, investeringer og eksport. Det er opmuntrende læsning:

- 75 % af bryggerierne forventer at ansætte flere medarbejdere det kommende år
- 95 % forventer forbedrede afsætningsmuligheder
- 75 % af bryggerierne forventer at øge investeringerne det kommende år
- Flere bryggerier er allerede i gang med at investere i nyt og større udstyr
- 9 ud af 10 af bryggerier eksporterer

- Mange af bryggerierne er forholdsvis små. Ofte er der kun op til 10 medarbejdere. Så vi taler jo ikke om et stort antal nyansættelser. Men alligevel er det meget positive signaler efter nogle hårde år for branchen, siger Bryggeriforeningens direktør Niels Hald.

Næsten alle bryggerier eksporterer - også de små
Eksport er ikke kun forbeholdt de store bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew. Stort set samtlige Bryggeriforeningens medlemmer eksporterer øl. Også de små. Og 75 % af dem forventer, at eksporten vil stige det kommende år.

Tre ud af fire bryggerier blandt Bryggeriforeningens medlemmer forventer, at eksporten vil stige. Især de mindre bryggerier er begyndt at kigge på markederne uden for landets grænser.

Amager Bryghus er et godt eksempel på et lille bryghus, der eksporterer. For tiden eksporteres der til 16 forskellige lande. Hele 55 % af produktionen går til eksport. Nørrebro Bryghus er et andet eksempel. Her eksporteres der til 8 lande, og i alt 50-60 % af den samlede produktion eksporteres.

- I forvejen har Danmark et godt navn på øl verdenskortet. Carlsberg er verden 4. største bryggeri. Og man siger nu med rette, at dansk mikrobryg er ølverdenens kældedægger. De små bryggerier følger de store ud på eksportmarkederne. De er gode ambassadører for Danmark og de stolte danske øl traditioner, siger Niels Hald.

 
 

11-12-2013 -


Tilbage til oversigt
  Nyhedskategorier

Øl
afgifter
marked
emballage og miljø
sundhed og alkoholpolitik
arbejdsmiljø
fødevarer

Læskedrik
afgifter
marked
emballage og miljø
sundhed og ernæring
arbejdsmiljø
fødevarer

Øl i tal
Læsk i tal

Øl, publikationer
Læskedrik, publikationer
Ølakademiet, publikationer

Vis alle